Zasady funkcjonowania rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą i jego rola w działalności leczniczej
Laura Marciniak – radca prawny
W Polsce rejestr podmiotów leczniczych pełni kluczową rolę w organizacji systemu opieki zdrowotnej, zapewniając przejrzystość i skuteczne zarządzanie placówkami medycznymi. Poznajmy zasady funkcjonowania tego rejestru oraz jego rolę w zapewnieniu wysokiej jakości opieki zdrowotnej.
Zasady funkcjonowania rejestru podmiotów leczniczych
Rejestr podmiotów leczniczych stanowi bazę danych zawierającą informacje o podmiotach leczniczych oraz o lekarzach, pielęgniarkach, fizjoterapeutach i diagnostach laboratoryjnych, wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej. Każdy podmiot lub osoba wykonująca zawód medyczny co do zasady powinien uzyskać wpis do rejestru, aby móc udzielać świadczeń zdrowotnych na terytorium Polski.
Organem prowadzącym rejestr podmiotów leczniczych jest:
- wojewoda właściwy dla siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu leczniczego – w odniesieniu do podmiotów leczniczych,
- okręgowa rada lekarska właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej lekarza – w odniesieniu do tych praktyk,
- okręgowa rada pielęgniarek i położnych właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej przez pielęgniarkę – w odniesieniu do tych praktyk,
- Krajowa Rada Fizjoterapeutów – w odniesieniu do praktyk zawodowych fizjoterapeutów,
- Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych – w odniesieniu do praktyk zawodowych diagnostów laboratoryjnych
Rejestr podmiotów leczniczych jest jawny i prowadzony jest w formie elektronicznej. Dzięki temu, każdy zainteresowany, w tym pacjent, mogą zweryfikować informacje dotyczące podmiotu leczniczego, czy też osoby wykonującej zawód medyczny w ramach działalności leczniczej, z którego usług korzysta.
Wpis do rejestru podmiotów leczniczych podlega opłacie, która wynosi w przypadku podmiotów leczniczych – 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru oraz 2% tego wynagrodzenia – w przypadku lekarza, pielęgniarki, fizjoterapeuty lub diagnosty laboratoryjnego,
Rejestr zawiera szczegółowe informacje na temat danych podmiotu leczniczego, jak i lekarza, pielęgniarki, fizjoterapeuty i diagnosty laboratoryjnego, wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej, w tym adresy miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych, dane kontaktowe, a także rodzaj działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń.
Jednym z kluczowych obowiązków podmiotów wpinanych do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą jest konieczność aktualizacji danych ujawnionych w rejestrze, w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia. Wiąże się to m.in. z koniecznością dodawania zakresów udzielanych świadczeń, w przypadku ich rozszerzenia, a także z obowiązkiem usunięcia tych zakresów świadczeń, które przestają być przez podmiot udzielane.
Rola rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Rolę rejestru podmiotów leczniczych możemy podsumować następująco:
Rejestr podmiotów leczniczych przyczynia się do zwiększenia transparentności systemu opieki zdrowotnej i jest nieodłącznym elementem efektywnego funkcjonowania tego systemu.
- Dzięki rejestrowi możliwe jest sprawowanie kontroli nad działalnością podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych.
- Organy odpowiedzialne za ochronę zdrowia mają możliwość efektywnego opracowywania strategicznych planów rozwoju systemu opieki zdrowotnej w oparciu o dane zawarte w rejestrze..
- Rejestr podmiotów leczniczych wpływa na komunikację z innymi instytucjami takimi jak chociażby NFZ, jak również z innymi systemami, np. P1, który stanowi elektroniczną platformę gromadzenia, analizy i udostępniania zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych.
- Dostępność informacji zawartych w rejestrze podmiotów leczniczych umożliwia pacjentom uzyskanie informacji o placówkach medycznych, lekarzach, pielęgniarkach, fizjoterapeutach i diagnostach laboratoryjnych wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej oraz ich specjalizacjach, co stanowi element zwiększania świadomości pacjentów na temat opieki zdrowotnej.
Skontaktuj się z nami!
Administrator przywiązuje szczególną wagę do poszanowania prywatności osób fizycznych korzystających ze świadczonych przez niego usług, dlatego wprowadził niniejszą Politykę zawierającą informacje o przetwarzaniu przez niego danych osobowych.
Podstawą prawną Polityki jest RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).