Standardy ochrony małoletnich
Jarosław Peplinski – radca prawny
Graniczny termin na wypracowanie standardów ochrony małoletnich, a tym samym dostosowanie się do nowych przepisów wynikających z tzw. „Ustawy Kamilka” upływa już 15 sierpnia. Co to oznacza dla placówek medycznych? W tym artykule podsumuję najważniejsze zmiany.
Standardy ochrony małoletnich
Jedną z głównych zmian jest obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich. Są do tego zobowiązane placówki medyczne, których świadczenia są skierowane do dzieci. Co obejmują te standardy?
Obszary, które powinny zostać objęte standardami zostały wskazane w przepisie art. 22c ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym wcześniejszym wpisie.
Warto też zaznaczyć, że wytyczne dotyczące standardów ochrony małoletnich wydało Ministerstwo Sprawiedliwości. Przyjęły one formę wzorcowych standardów. Mogą posłużyć placówkom jako swoista baza, którą każda placówka powinna dostosować do swoich potrzeb. Znajdziesz je tutaj.
Weryfikacja zatrudnionych w rejestrach
Innym bardzo ważnym obowiązkiem jest rozszerzenie weryfikacji pracowników. Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom na tle seksualnym i ochronie małoletnich (zmienionym przez „Ustawę Kamilka”), przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z leczeniem lub świadczeniem porad psychologicznych, na pracodawcy ciążą następujące obowiązki:
- uzyskanie informacji, czy dane tych osób są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej 15 lat wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;
- uzyskanie od osoby zatrudnianej zaświadczenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przewidzianym przepisem art. 21 ust. 3 przywołanej ustawy;
- uzyskanie od osoby zatrudnianej oświadczenia o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat innych niż RP i państwo obywatelstwa, wraz z informacją z rejestrów karnych tych
państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
Poza obowiązkami wskazanymi powyżej przepisy przewidują również dodatkowe regulacje w odniesieniu do osób posiadających obywatelstwo inne niż polskie.
Informacje uzyskane w wyniku weryfikacji przyszłego pracownika pracodawca powinien utrwalić w formie wydruku i załączyć do akt osobowych pracownika albo innej dokumentacji prowadzonej dla danej osoby.
Rejestry, z których należy uzyskać informacje, znajdziesz tutaj. Dostęp do danych zawartych w Rejestrze z dostępem ograniczonym wiąże się z koniecznością utworzenia konta, co z uwagi na tryb wymaga czasu. Z tego względu warto zadbać o to wcześniej, aby w przypadku zatrudnienia nowej osoby dysponować już pełnymi uprawnieniami do weryfikacji.
Jakie zostały przewidziane sankcje?
Wdrożenie nowych przepisów w placówce medycznej może podlegać kontrolom. Uprawnienia do jej przeprowadzenia przysługują między innymi NFZ, jeżeli podmiot udziela świadczeń na podstawie kontraktu. Niedostosowanie się do zasad związanych z ochroną małoletnich wiąże się z możliwością zastosowania sankcji, również karnych. Należą do nich:
- kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł w przypadku nieuzyskania informacji o wpisie do Rejestru z dostępem ograniczonym lub Rejestru Państwowej Komisji*;
- kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł w przypadku niezłożenia przez pracownika informacji z Krajowego Rejestru Karnego;
- kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł w przypadku dopuszczenia do pracy lub innej działalności związanej z leczeniem osoby, co do której wiadomo, że dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze, albo wiedząc, że została prawomocnie skazana za przestępstwo określone w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, przestępstwo określone w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego lub w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii*;
- kara grzywny w wysokości 250 zł albo kara nagany w przypadku niewprowadzenia standardów ochrony małoletnich;
- kara grzywny nie niższa niż 1000 zł w przypadku ponownego stwierdzenia niewprowadzenia standardów ochrony małoletnich*;
- kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5 w przypadku dopuszczenia osoby, co do której posiada się wiedzę, że ma ona obowiązek stosowania się do orzeczonego przez sąd zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi**;
- grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 w przypadku uzyskania nieuprawnionego dostępu do danych z Rejestru z dostępem ograniczonym.
*W tych przypadkach sąd orzeka środek karny w postaci świadczenia pieniężnego na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej do wysokości 10 000 zł.
**W tym przypadku sąd orzeka środek karny w postaci świadczenia pieniężnego na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej do wysokości 30 000 zł.
Czy Twoja placówka medyczna jest gotowa na zmiany?
Wprowadzenie standardów ochrony małoletnich i pozostałych obowiązków związanych z „Ustawą Kamilka” to niewątpliwie wyzwanie dla podmiotów leczniczych. Jeżeli potrzebujesz wsparcia, zapraszamy do kontaktu.
Koniecznie zajrzyj też do innego wpisu, w którym omówiliśmy wpływ „Ustawy Kamilka” na tajemnicę zawodową lekarza.
Skontaktuj się z nami!
Administrator przywiązuje szczególną wagę do poszanowania prywatności osób fizycznych korzystających ze świadczonych przez niego usług, dlatego wprowadził niniejszą Politykę zawierającą informacje o przetwarzaniu przez niego danych osobowych.
Podstawą prawną Polityki jest RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).