Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego

Laura Marciniak – radca prawny

Zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, każdy podmiot leczniczy zobowiązany jest posiadać regulamin organizacyjny.

Kto ustanawia regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego?

Regulamin organizacyjny ustanawia kierownik podmiotu leczniczego, przez którego – w odniesieniu do podmiotu będącego przedsiębiorcą – należy rozumieć:

  • zarząd spółki – w przypadku spółki kapitałowej,
  • osobę uprawnioną do kierowania podmiotem i reprezentowania go na zewnętrz – w innych przypadkach (przy spółce osobowej będą to wspólnicy uprawnieni do reprezentacji spółki, a w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą – ten przedsiębiorca).

Jakie informacje powinny być zawarte w regulaminie organizacyjnym podmiotu leczniczego?

Na to pytanie wyczerpującą odpowiedź znajdziemy w ustawie o działalności leczniczej, z której wynika, że w regulaminie organizacyjnym określa się w szczególności:

  • firmę albo nazwę podmiotu;
  • cele i zadania podmiotu;
  • strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
  • rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  • miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych zakładu leczniczego;
  • organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno-gospodarczym;
  • warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w  28 ust. 4ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
  • organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
  • wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok na podstawie ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym – nie dotyczy to podmiotów udzielających wyłącznie świadczeń ambulatoryjnych;
  • wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością;
  • sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu

Jeżeli w podmiocie leczniczym jest zainstalowany monitoring, w regulaminie organizacyjnym powinien zostać dodatkowo określony sposób obserwacji pomieszczeń objętych monitoringiem. W większości przypadków monitoring będzie obejmował pomieszczenia ogólnodostępne, a przesłanką do jego instalacji jest jego niezbędność dla zapewniania bezpieczeństwa pacjentów lub pracowników.

Które z informacji zawartych w regulaminie organizacyjnym powinny zostać udostępnione pacjentowi oraz w jakiej formie?

Część informacji zawartych w regulaminie organizacyjnym powinna zostać podana do wiadomości pacjentów, poprzez ich wywieszenie w widoczny sposób w miejscu udzielania świadczeń, np. na tablicy informacyjnej znajdującej się w poczekalni oraz na stronie internetowej podmiotu, a także w Biuletynie Informacji Publicznej, gdy podmiot jest zobowiązany do jego prowadzenia.

Pacjentowi powinny zostać udostępnione informacje dotyczące:

  • rodzaju działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  • wysokości opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej;
  • wysokości opłat za przechowywanie zwłok – jeśli dotyczy;
  • wysokości opłat za świadczenia zdrowotne, którą są udzielane zgodnie z przepisami za częściową lub całkowitą odpłatnością;
  • sposobu obserwacji pomieszczeń objętych monitoringiem – w przypadku jego instalacji.

Kto kontroluje czy podmiot leczniczy posiada prawidłowo sporządzony regulamin organizacyjny?

Organem uprawnionym do kontroli w tym zakresie jest wojewoda będący organem rejestrowym dla podmiotu leczniczego. Kontrole są realizowane za pośrednictwem pracowników Wydziałów Zdrowia właściwych Urzędów Wojewódzkich.

Przygotowanie regulaminu organizacyjnego przez podmiot leczniczy jest jednym z jego podstawowych obowiązków. Zachęcamy do tego, aby pochylić się nad opracowaniem tego dokumentu już na początku działalności podmiotu, aby w dalszej kolejności móc się skupić stricte na działalności leczniczej.

Skontaktuj się z nami!

Administrator przywiązuje szczególną wagę do poszanowania prywatności osób fizycznych korzystających ze świadczonych przez niego usług, dlatego wprowadził niniejszą Politykę zawierającą informacje o przetwarzaniu przez niego danych osobowych.

Podstawą prawną Polityki jest RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).