Jakość w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta
Jarosław Peplinski – radca prawny
Jedną z głośnych zmian w prawie medycznym jest ustawa z dnia 24 sierpnia 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Wprowadza ona między innymi wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Czym jest wewnętrzny system? Jakie placówki medyczne są zobowiązane do jego wprowadzenia? Z czego ten system się składa?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.
Kogo dotyczy wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem?
Zacznijmy od tego, które placówki medyczne są zobowiązane do wprowadzenia wewnętrznego systemu. Zgodnie z ustawą o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta do jego wprowadzenia są zobowiązane wszystkie podmioty wykonujące działalność leczniczą w ramach kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia. Co istotne, obowiązek ten obejmuje nie tylko podmioty lecznicze, czyli dawne NZOZ-y, ale również praktyki lekarskie.
Z czego składa się wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem?
Zgodnie z ustawą o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta wewnętrzny system składa się z zasad, procedur, metod i opisów stanowisk pracy. To jednak nie wszystko. Ustawa przewiduje także konkretne obszary, które powinny zostać ujęte w tym systemie. Co zatem powinno się w nim znaleźć?
Do wymienionych w ustawie obszarów należy:
- wdrożenie rozwiązań służących identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych i zarządzaniu tym ryzykiem;
- identyfikację obszarów priorytetowych dla jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń;
- określenie kryteriów i metod potrzebnych do zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem udzielanych świadczeń;
- okresowe monitorowanie i ocenę jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń;
- zapewnienie dostępu do szkoleń mających podnieść kompetencje personelu;
- prowadzenie badań opinii i doświadczeń pacjentów na podstawie ankiety opublikowanej przez ministra właściwego do spraw zdrowia w Biuletynie Informacji Publicznej.
Jak utworzyć wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem?
Osobą odpowiedzialną za wprowadzenie wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem jest kierownik placówki. Ustawa wymienia wśród jego zadań:
- przeprowadzanie analizy przyczyn źródłowych zdarzenia niepożądanego,
- zapewnianie zasobów i informacji niezbędnych do właściwego monitorowania jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej oraz
- opracowywanie dokumentów określających zasady, procedury, metody oraz opisy stanowisk pracy.
Jak podejść do tworzenia wewnętrznego systemu? Uważam, że wskazówką mogą być wspomniane już wcześniej zasady, procedury, metody i opisy stanowisk pracy, dokładnie w tej kolejności.
Krok 1: Zasady
Ustal zasady, jakim ma podlegać wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Należą do nich ogólne kierunki, które mają wytyczyć dalsze działania. Z pewnością więc do zasad należy zaliczyć stałe podnoszenie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, troskę o bezpieczeństwo pacjenta i personelu lub projektowanie nowych procesów z uwzględnieniem tych wartości.
Krok 2: Procedury
Po ustaleniu zasad czas na opracowanie procedur, które umożliwią ich realizację. Najważniejsze w procedurach jest oczywiście to, aby były skuteczne. Warto jednak zadbać także o rozliczalność i udokumentować je na przyszłość lub na wypadek kontroli. Procedury powinny być znane wszystkim zatrudnionym.
Krok 3: Metody
Na tym etapie wiemy już jakich zasad powinniśmy przestrzegać oraz w jaki sposób działać, by tak się stało. Kolejnym krokiem jest dobór adekwatnych metod. Będą one stanowić uzupełnienie i konkretyzację procedur. Procedury z założenia określają pewne ramy zachowań, jednak może istnieć wiele rozwiązań, które się w nich mieszczą.
Krok 4: Opisy stanowisk pracy
Aktualne opisy stanowisk pracy pozwalają na ustalenie zakresu obowiązków, a przez to osób odpowiedzialnych za poszczególne działania. Co więcej, na ich podstawie możliwe jest ustalenie kogo dotyczą poszczególne procedury i kto może stanowić cenną pomoc w opracowaniu skutecznego systemu zarządzania jakością w odniesieniu do dotyczącego go wycinka działalności placówki.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Samo wprowadzenie wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem nie wystarczy. Wymaga on monitorowania jego skuteczności i wprowadzania ewentualnych aktualizacji. Z tego względu uważam, że istotne jest zaplanowanie w systemie okresowych przeglądów procedur, podobnie jak w odniesieniu do procedur sanitarnych. Niezależnie od tego, czy będzie to sprawdzenie wewnętrzne, czy zamówiony audyt medyczny, pozwoli to na utrzymanie systemu w możliwie użytecznym stanie.
Jakkolwiek może się wydawać, że to kolejna niepotrzebna dawka biurokracji w placówkach medycznych, to wierzę, że rozwijanie systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem przyczyni się do realnej poprawy już istniejących i funkcjonujących na wysokim poziomie świadczeń.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w utworzeniu wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem lub chcesz sprawdzić zgodność funkcjonowania placówki z przepisami prawa, zachęcam do skontaktowania się z naszą Kancelarią.
Skontaktuj się z nami!
Administrator przywiązuje szczególną wagę do poszanowania prywatności osób fizycznych korzystających ze świadczonych przez niego usług, dlatego wprowadził niniejszą Politykę zawierającą informacje o przetwarzaniu przez niego danych osobowych.
Podstawą prawną Polityki jest RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).