Co powinien zawierać regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego?

Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego

Zakres informacji, które powinien obejmować regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego

Regulamin organizacyjny to dokument określający funkcjonowanie danego podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Zakres informacji, które powinien zawierać, został określony ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. 

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 24 ust. 1 tej ustawy, minimalna treść regulaminu organizacyjnego powinna zawierać co najmniej:

  • firmę albo nazwę podmiotu,
  • cele i zadania podmiotu,
  • strukturę organizacyjną zakładu leczniczego,
  • rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
  • miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych,
  • przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych zakładu leczniczego,
  • organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno-gospodarczym,
  • warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych,
  • wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej,
  • organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat,
  • wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym,
  • wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością,
  • sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.

Należy wspomnieć, że na podstawie przepisu art. 24 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej, placówka jest zobowiązana do przekazania niektórych informacji:

  • do wiadomości pacjentów przez ich wywieszenie w widoczny sposób w miejscu udzielania świadczeń,
  • na stronie internetowej podmiotu wykonującego działalność leczniczą,
  • udostępnienie w Biuletynie Informacji Publicznej – jeżeli podmiot jest zobowiązany do jego prowadzenia.

Zakres informacji, o których mowa powyżej, obejmuje:

  • rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
  • wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej, 
  • wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym,
  • wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością,
  • informacje dotyczące prowadzenia monitoringu wizyjnego.

Regulacje dotyczące prowadzenia monitoringu wizyjnego warto uwzględnić w samej treści regulaminu organizacyjnego. 

Brak regulaminu organizacyjnego lub posiadanie regulaminu organizacyjnego, który nie odpowiada wymogom wynikającym z ustawy, może skutkować negatywnymi konsekwencjami zarówno ze strony Wojewody, właściwej Izby Lekarskiej lub NFZ. 

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu regulaminu organizacyjnego dla Twojego podmiotu leczniczego?

Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego – podsumowanie

Każdy podmiot wykonujący działalność leczniczą jest zobowiązany do utworzenia regulaminu organizacyjnego. Minimalny zakres informacji, które powinny zostać w nim uwzględnione, został określony przepisami ustawy o działalności leczniczej. Wskazanie tego katalogu nie wyklucza uwzględnienia również innych elementów, jak choćby zasad prowadzenia monitoringu wizyjnego. Regulamin organizacyjny stanowi jeden z głównych dokumentów, którego brak może skutkować negatywnymi konsekwencjami prawnymi. Pomoc w jego stworzeniu można otrzymać od specjalistów oferujących m.in. obsługę prawną szpitali.

Skontaktuj się z nami!

Administrator przywiązuje szczególną wagę do poszanowania prywatności osób fizycznych korzystających ze świadczonych przez niego usług, dlatego wprowadził niniejszą Politykę zawierającą informacje o przetwarzaniu przez niego danych osobowych.

Podstawą prawną Polityki jest RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).