Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego
Jarosław Peplinski – radca prawny
Jedną ze zmian, które wprowadziła ustawa o niektórych zawodach medycznych jest obowiązek uzyskania wpisu do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Z tego artykułu dowiesz się jak to zrobić.
Kto podlega obowiązkowi wpisu do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego?
Zgodnie z ustawą o niektórych zawodach medycznych obowiązkowi wpisu do rejestru podlegają zawody:
- asystentka stomatologiczna,
- elektroradiolog,
- higienistka stomatologiczna,
- instruktor terapii uzależnień,
- opiekun medyczny,
- optometrysta,
- ortoptystka,
- podiatra,
- profilaktyk,
- protetyk słuchu,
- technik farmaceutyczny,
- technik masażysta,
- technik ortopeda,
- technik sterylizacji medycznej,
- terapeuta zajęciowy.
Osoby te powinny spełniać wymogi określone przepisami ustawy o niektórych zawodach medycznych.
Jak dokonać wpisu do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego?
Wniosek o wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego powinien być złożony do wojewody właściwego dla miejsca zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny. W przypadku, gdy ustalenie właściwego wojewody nie jest możliwe, właściwym jest Wojewoda Mazowiecki.
Złożenie wniosku wymaga uiszczenia opłaty w wysokości 100 zł. Wszelkie zmiany i wykreślenie z rejestru nie podlegają opłacie.
Link do rejestru: https://rizm.ezdrowie.gov.pl/
Do kiedy należy dokonać wpisu i jakie będą konsekwencje jego braku?
Wszystkie osoby, które na dzień 26 marca 2024 r. spełniają warunki, które uprawniają je do uzyskania wpisu w rejestrze, są zobowiązane do dokonania tego wpisu nie później niż do 26 września 2024 r.
Wykonywanie zawodu bez uzyskania wpisu do rejestru będzie możliwe jedynie do 26 marca 2025 r.
Dane wpisane do rejestru są jawne
Dane osoby wykonującej zawód medyczny wpisane do rejestru są jawne w zakresie:
- numeru wpisu,
- indywidualnego identyfikatora wpisu,
- daty wpisu,
- nazwy wykonywanego zawodu medycznego zawodu medycznego,
- imienia (imion) i nazwiska,
- nazwy i adresu miejsca wykonywania zawodu medycznego oraz NIP lub REGON lub numeru księgi rejestrowej z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą lub unikalnego identyfikatora apteki lub punktu aptecznego – jeżeli dotyczy,
- informacji o zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego,
- informacji o zaprzestaniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- informacji o wznowieniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- dacie utraty uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego wraz z podaniem przyczyny,
- informacji o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w jego wykonywaniu.
Warto zwrócić uwagę na wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich co do zakresu ujawnionych danych w przedmiocie okoliczności utraty prawa do wykonywania zawodu medycznego. Zgodnie z jego stanowiskiem informacja ta narusza prywatność osoby wpisanej do rejestru, co może doprowadzić w przyszłości do zmiany przepisów i ograniczenia jawności tych danych.
Skontaktuj się z nami!
Administrator przywiązuje szczególną wagę do poszanowania prywatności osób fizycznych korzystających ze świadczonych przez niego usług, dlatego wprowadził niniejszą Politykę zawierającą informacje o przetwarzaniu przez niego danych osobowych.
Podstawą prawną Polityki jest RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).