Ile trwa proces sprzedaży placówki medycznej?

Zegar na niebieskim tle.

Jednym z częstych pytań, które otrzymujemy od naszych Klientów chcących sprzedać swoją placówkę medyczną, jest pytanie o to, ile potrwa cały proces sprzedaży. Czas trwania sprzedaży placówki medycznej jest zróżnicowany i zależy od wielu czynników. Co zatem składa się na okres potrzebny do przeprowadzenia transakcji sprzedaży placówki medycznej?

Przygotowanie dokumentacji

Pierwszym krokiem w procesie transakcji sprzedaży placówki medycznej jest kompleksowe przygotowanie dokumentacji dotyczącej placówki. Czas potrzebny na przeprowadzenie tych czynności zależy w szczególności od takich czynników, jak rozmiar placówki, forma prawna działalności i czy będzie ona przekształcana, rodzaj i zakres udzielanych świadczeń, liczba zatrudnionych osób czy stan, w jakim znajduje się istniejąca dokumentacja. Właściciel placówki medycznej powinien zadbać o to, aby dokumenty placówki medycznej były kompletne i rzetelne, co dotyczy oczywiście dokumentacji medycznej, ale w kontekście sprzedaży zwłaszcza umów oraz sprawozdań finansowych. W zależności od sytuacji kluczowy wpływ na czas trwania transakcji może mieć również uzyskanie zgody NFZ na cesję kontraktu lub przeniesienie deklaracji pacjentów.

Proces przygotowania dokumentacji placówki do sprzedaży bywa czasochłonny, ale jest ważny dla zapewnienia prawidłowego przebiegu transakcji.

Poszukiwania nabywcy placówki medycznej

Kolejnym czynnikiem wpływającym istotnie na czas niezbędny do sprzedaży placówki medycznej jest znalezienie odpowiedniego nabywcy. Właścicielom podmiotów leczniczych zależy na znalezieniu osoby lub firmy, która w jak największym stopniu spełni ich oczekiwania, w tym szczególnie będzie gotowy na zapłacenie odpowiedniej ceny. Właściciel placówki medycznej może być zainteresowany znalezieniem nabywcy, który zapewni realizację także innych potrzeb, np. kontynuowania misji placówki. Poszukiwania potencjalnego nabywcy obejmują różne kanały komunikacji i wymagają czasu na przeprowadzenie rozmów oraz negocjacji, w tym ustalenia korzystnych dla sprzedającego placówkę medyczną warunków finansowych.

Negocjacje i finalizacja transakcji sprzedaży

Istotny wpływ na czas trwania transakcji sprzedaży placówki medycznej mają negocjacje jej warunków oraz finalizacja sprzedaży. Każdy przypadek należy traktować indywidualnie, m.in. ze względu osobiste oczekiwania zarówno ze strony sprzedającego, jak i nabywcy. Proces ten może się wydłużyć, szczególnie jeśli pojawiają się różnice zdań lub dodatkowe wymagania. Negocjacje mogą bowiem dotyczyć nie tylko ceny sprzedaży, ale także warunków płatności oraz innych istotnych aspektów dla stron transakcji, np. kontynuacji zatrudnienia sprzedającego lub obecnego personelu. 

Jak długo trwa sprzedaż placówki medycznej?

Mając na uwadze wszystkie wskazane wyżej czynniki nie jest możliwe udzielenie uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. W praktyce jednak przyjmujemy, że minimalny czas potrzebny do sprzedaży placówki medycznej to 3 miesiące. Zdarzają się oczywiście przypadki krótsze, jak np. sprzedaż placówki w 2 miesiąc przy pełnej zgodzie obu stron co do warunków transakcji i mniejszej ilości czynności niezbędnych do wykonania w sprawie, jak i dłuższe, gdy konieczne jest np. przekształcenie spółki jawnej w spółkę z o.o. lub uzyskanie zgody NFZ na cesję kontraktu lub przeniesienie deklaracji pacjentów. Każdorazowo informujemy naszych Klientów, jak przedstawia się sytuacja w ich konkretnym przypadku.

Zapraszamy do kontaktu

Niezależnie od specyfiki i wielkości prowadzonej placówki medycznej, warto skorzystać z profesjonalnego wsparcia, aby proces sprzedaży przebiegł sprawnie i zgodnie z prawem.  Nasz zespół specjalistów jest gotowy zapewnić profesjonalne doradztwo na każdym etapie transakcji.

Jeżeli zatem potrzebujesz profesjonalnej pomocy w przeprowadzeniu procesu sprzedaży placówki medycznej, skontaktuj się z naszą Kancelarią.

Skontaktuj się z nami!

Administrator przywiązuje szczególną wagę do poszanowania prywatności osób fizycznych korzystających ze świadczonych przez niego usług, dlatego wprowadził niniejszą Politykę zawierającą informacje o przetwarzaniu przez niego danych osobowych.

Podstawą prawną Polityki jest RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).