Zgłaszanie zmian do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą
Laura Marciniak – radca prawny
Jeśli prowadzisz podmiot leczniczy i jesteś wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL), musisz pamiętać o tym, aby dane dotyczące podmiotu ujawnione w RPWDL były aktualne. Na podmiocie leczniczym spoczywa bowiem obowiązek zgłaszania do RPWDL zmian we właściwym terminie.
Przyjrzyjmy się regułom, które Cię obowiązują w tym zakresie
Jakie dane podlegają zgłoszeniu i uaktualnieniu w RPWDL?
W RPWDL są ujawnione m.in. dane obejmujące oznaczenie podmiotu leczniczego, w tym firma, nazwa albo imię i nazwisko, adres podmiotu, NIP, forma organizacyjno-prawna, adresy miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych, rodzaj działalności leczniczej, zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz dane dotyczące struktury organizacyjnej zakładu leczniczego, w tym wykaz jego jednostek lub komórek organizacyjnych, a także daty rozpoczęcia i zakończenia przez nie działalności.
Na co w szczególności zwrócić uwagę?
O ile w przypadku wystąpienia po stronie przedsiębiorcy zmiany nazwy (firmy), adresu czy formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorcy zazwyczaj pamiętają o konieczności zgłoszenia zmian do RPWDL, to w przypadku zmian zakresu udzielanych świadczeń bywa z tym różnie. Spotykamy się z sytuacjami, że klienci tworzą niektóre komórki organizacyjne, np. poradnie specjalistyczne „na zapas”, nie posiadając jeszcze zaplecza do udzielania konkretnych świadczeń specjalistycznych, w tym lekarza. Zdarza się, że faktyczne rozpoczęcie udzielania świadczeń w ramach wpisanej do RPWDL komórki organizacyjnej nigdy nie następuje. Należy pamiętać, że każdą nieaktywną komórkę organizacyjną należy „wykreślić” z RPWDL. Dotyczy to również sytuacji, gdy komórka organizacyjna kiedyś co prawda funkcjonowała, ale zaprzestała swojej działalności. Komórkę należy uznać za nieaktywną, jeśli nie przyjmujemy w jej ramach pacjentów, a co za tym idzie nie wytwarzamy w jej ramach żadnej dokumentacji medycznej.
Jaki jest termin na zgłoszenie zmian do RPWDL?
Zmiany do RPWDL należy zgłosić w terminie 14 dni od dnia ich powstania.
W jaki sposób należy zgłosić zmiany do RPWDL?
Zgłoszenia zmian do RPWDL można dokonać wyłącznie poprzez złożenie elektronicznego wniosku, za pośrednictwem platformy Usług Elektronicznych Ochrony Zdrowia, podpisując go podpisem kwalifikowanym lub za pośrednictwem profilu zaufanego.
Jaka jest opłata za złożenie wniosku o wpis zmian w RPWDL?
Opłata za wpis zmian w RPWDL jest zmienna i stanowi połowę opłaty za wpis do RPWDL, która z kolei wynosi 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok. Na dzień sporządzania niniejszego artykułu opłata za wpis zmian do RPWDL wynosi 333,00 zł.
Jaka jest kara za niezgłoszenie zmian do RPWDL we właściwym terminie?
W przypadku niezgłoszenia zmiany danych ujawnionych w RPWDL w terminie, właściwy wojewoda prowadzący RPWDL, może w drodze decyzji administracyjnej, nałożyć na podmiot leczniczy karę pieniężną w wysokości do dziesięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Skontaktuj się z nami!
Administrator przywiązuje szczególną wagę do poszanowania prywatności osób fizycznych korzystających ze świadczonych przez niego usług, dlatego wprowadził niniejszą Politykę zawierającą informacje o przetwarzaniu przez niego danych osobowych.
Podstawą prawną Polityki jest RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).