Lepiej zapobiegać niż leczyć – czyli o bieżącym monitoringu prawnym
Biuletyn Informacyjny Wielkopolskiej Izby Lekarskiej w Poznaniu | nr 5 (244)

Poniższy scenariusz wydaje się być dość powszechny. Stworzone przed laty, na początku działalności gabinetu dokumenty, regulaminy, wzory umów z personelem i inne formularze wciąż funkcjonują. Każda dokumentacja medyczna jest prowadzona na kupionych kiedyś gotowych formularzach. Stworzone dawno temu tablice informacyjne na korytarzu przychodni nie były od tego czasu zmieniane. Właścicielom podmiotów leczniczych towarzyszy czasem świadomość, że pewnie nie wszystko jest w tym względzie prawidłowe i aktualne, ale skoro gabinet funkcjonuje, to – póki nie ma wyraźnego impulsu – zwykle nie ma też motywacji do sprawdzenia tych kwestii. Podobnie jak pacjenci zazwyczaj przychodzą do lekarza dopiero, gdy ból zaczyna im mocno doskwierać, zamiast stosować profilaktykę, tak też lekarze prowadzący własne przychodnie i gabinety często zwracają uwagę na przestrzeganie aktualnych wymogów prawnych dopiero w przypadku, gdy pojawiają się na tym tle problemy. Wtedy jednak zaradzenie tym problemom jest dużo trudniejsze, bardziej czaso- i kosztochłonne, a bywa, że w ogóle już niemożliwe.
W tej Pigułce prawnej zachęcamy Państwa do przemyślenia zasadności cyklicznego sprawdzania, czy prowadzona przez podmiot leczniczy działalność spełnia aktualne wymogi prawne. W tym celu chcielibyśmy podzielić się z Państwem doświadczeniami z licznych audytów przeprowadzonych przez nas w tym zakresie.
Wymogi ze strony NFZ
Dla podmiotów udzielających świadczeń w ramach umów z NFZ ta sfera ma niewątpliwie kluczowe znaczenie. Z uwagi na wielość wymogów, zwracamy uwagę jedynie na wybrane spośród nich, które są bardzo łatwe do zweryfikowania w toku kontroli:
- terminowe zgłaszanie zmian w harmonogramach personelu i w zasobach sprzętowych,
- terminowe zgłaszanie przerw w udzielaniu świadczeń zdrowotnych,
- prawidłowe oznaczenie placówek logo NFZ,
- umieszczenie szeregu informacji zarówno wewnątrz budynków, w których udzielane są świadczenia zdrowotne, jak i w taki sposób, by wymagane spośród nich były widoczne także z zewnątrz budynku,
- sprzęt i wyposażenie zgłoszone w ramach umowy z NFZ muszą się znajdować na terenie podmiotu leczniczego, z aktualnymi atestami i przeglądami,
- prawidłowe prowadzenie list oczekujących,
- spełnianie przez cały zgłoszony personel wymaganych kwalifikacji,
- przebywanie w placówkach przez zgłoszony w harmonogramach personel w dniach i godzinach zgłoszonych do NFZ (także wtedy, gdy kontrakt z NFZ jest w danym miesiącu już wykonany),
- prawidłowe odseparowanie świadczeń udzielanych w ramach NFZ i prywatnie.
Wymogi sanitarne
Chcielibyśmy zwrócić też Państwa uwagę na monitorowanie, czy podmiot leczniczy spełnia bardzo liczne wymogi weryfikowane przez organy Inspekcji Sanitarnej, wynikające m.in. z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 roku w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz.U.2012.739). Doświadczenie pokazuje, że wymogi te zazwyczaj są spełniane w dniu przeprowadzania kontroli, różnie zaś bywa po jej zakończeniu. Tymczasem spełnienie tych wymogów ma ogromne znaczenie nie tylko ze względu na bezpieczeństwo pacjentów, ale także bezpieczeństwo Państwa podmiotów leczniczych – bowiem w przypadku poważnych roszczeń pacjentów, gdy do sprawy wkracza policja lub prokuratora, często jest za późno na gwałtowne naprawianie zaniedbań. Zaś ich stwierdzenie zawsze jest wykorzystywane na niekorzyść właścicieli gabinetów i personelu medycznego.
Dokumentacja medyczna
Prawidłowe, dokładne prowadzenie dokumentacji medycznej nie tylko stanowi obowiązek, ale – jak pokazuje nasze doświadczenie – zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo na wypadek roszczeń pacjentów. Dobrze prowadzona dokumentacja medyczna jest w przypadku sporów przyjacielem lekarza. Okazuje się, że spełnienie w tym obszarze wszystkich wymogów prawnych wcale nie jest jednak łatwym zadaniem. Warto zatem nie tylko na bieżąco kontrolować tę sferę funkcjonowania przychodni, ale także – co jakiś czas – zweryfikować kupione lub przygotowane przed laty szablony, którymi się posługujemy.
Konieczne jest też załączanie do dokumentacji określonych oświadczeń składanych pisemnie przez pacjentów, m.in. o upoważnieniu osób trzecich do uzyskiwania informacji o stanie zdrowia pacjentów i do uzyskiwania dokumentacji medycznej.
Zgody na leczenie
W świetle obowiązujących przepisów, uzyskanie zgody pacjenta jest warunkiem koniecznym udzielenia pacjentowi jakiegokolwiek świadczenia zdrowotnego. Zgoda taka, co do zasady, może być wyrażona w dowolny sposób, w tym ustnie. Jednakże w przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej. Mając na uwadze Państwa bezpieczeństwo, sugerujemy, aby we wszelkich przypadkach ocenianych przez Państwa jako bardziej ryzykowne, w tym zwłaszcza w przypadku naruszenia ciągłości tkanek, odbierać od pacjentów zgodę na piśmie. Taki dokument zgody jest bardzo silnym narzędziem obrony przed ewentualnymi roszczeniami ze strony pacjentów. Jednocześnie jednak zwracamy uwagę, że dokument taki powinien mieć ściśle określoną treść, m.in. musi odnosić się do konkretnego świadczenia zdrowotnego i obejmować oświadczenie pacjenta, że uzyskał od lekarza należyte informacje. Nieprawidłowe sporządzenie dokumentu zgody może bowiem skutkować uznaniem jej za nieważną, co rodzić może bardzo poważne konsekwencje.
Zasady współpracy z personelem
Personel medyczny zatrudniany jest zazwyczaj na podstawie umów o współpracy w ramach prowadzonej przez lekarzy własnych działalności gospodarczych lub na podstawie umów o pracę (szczególnie w odniesieniu do personelu pomocniczego). W niektórych przypadkach lekarze jedynie podnajmują od przychodni pomieszczenia, w których udzielają świadczeń. Treść zawartych umów nie jest bez znaczenia, bowiem skutki poszczególnych postanowień mogą mieć bardzo istotne znaczenie np. w przypadku niewywiązywania się przez personel ze swoich obowiązków, wystąpienia przez pacjentów z roszczeniami odszkodowawczymi czy nałożenia kar przez NFZ. Dlatego zachęcamy Państwa do zwrócenia uwagi na treść umów, którymi posługują się Państwo w ramach prowadzonej działalności. Warto, by nie były one szablonowe, lecz dostosowane do specyfiki Państwa podmiotu.
Uzyskaj pomoc prawną
Konsekwencje prawne
Każdy z organów kontrolnych jest uprawiony do nakładania sankcji za stwierdzone przez siebie naruszenia.
Dla podmiotów udzielających świadczeń w ramach NFZ dotkliwe są zwłaszcza skutki nakładania kar umownych przez tę instytucję w wyniku postępowań kontrolnych. Kara taka oznacza bowiem nie tylko stratę finansową, ale w przypadku określonych rodzajów naruszeń wiąże się z ujemnymi punktami w ramach kolejnego konkursu o zawarcie umów z NFZ. W przypadkach najpoważniejszych naruszeń sankcją może być nawet rozwiązanie przez NFZ, w całości lub części, umowy zawartej z danym świadczeniodawcą. To zaś nie tylko powoduje utratę źródła dochodów, ale pozbawia dany podmiot możliwości uzyskania kontraktu w kolejnym konkursie.
Coraz częstszym zjawiskiem są roszczenia odszkodowawcze ze strony pacjentów. W praktyce dotyczą one zarówno błędów w sztuce lekarskiej, jak i innych naruszeń praw pacjenta. Postępowaniom odszkodowawczym towarzyszą nierzadko także sprawy karne, np. w związku z wywołaniem rozstroju zdrowia pacjenta czy nieumyślnego spowodowania śmierci, ale przestępstwem jest także wykonanie zabiegu leczniczego bez zgody pacjenta.
Zachęcamy zatem do dokonywania okresowej weryfikacji prawidłowości prowadzenia działalności leczniczej pod względem prawnym. W dłuższej perspektywie takie działania nie tylko zdecydowanie zwiększają Państwa bezpieczeństwo, ale istotnie przyczyniają się do rozwoju firmy.
Skontaktuj się z nami!
Administrator przywiązuje szczególną wagę do poszanowania prywatności osób fizycznych korzystających ze świadczonych przez niego usług, dlatego wprowadził niniejszą Politykę zawierającą informacje o przetwarzaniu przez niego danych osobowych.
Podstawą prawną Polityki jest RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).