Założenie indywidualnej praktyki lekarskiej – jak to zrobić, krok po kroku?

Założenie indywidualnej praktyki lekarskiej

Studia medyczne, staż i specjalizacja to lata naprawdę ciężkiej pracy, które są w stanie zweryfikować, czy młody lekarz rzeczywiście marzy o wykonywaniu swojego zawodu. Od otwarcia prywatnego gabinetu wciąż jednak dzieli go kilka formalności.

Kto może prowadzić indywidualną praktykę lekarską?

Zgodnie z polskim prawem, indywidualną praktykę lekarską może otworzyć jedynie lekarz lub lekarz dentysta. Osoba taka musi posiadać prawo wykonywania zawodu i nie może być w nim zawieszona ani ograniczona w wykonywaniu świadczeń, które zamierza oferować w ramach prowadzenia swojego gabinetu.

Co istotne, założenie indywidualnej praktyki lekarskiej nie wymaga posiadania specjalizacji w danej dziedzinie medycyny, inaczej niż w przypadku indywidualnej specjalistycznej praktyce lekarskiej, przy założeniu której jest ona konieczna.

Jak zarejestrować indywidualną praktykę lekarską?

Nadeszła pora, by zmierzyć się z formalnościami urzędowymi. Lekarz otwierający prywatny gabinet musi w pierwszej kolejności zarejestrować swoją działalność w CEIDG. Czynność tą można zrealizować online, logując się za pomocą e-dowodu, profilu zaufanego lub potwierdzenia tożsamości przez bank. Oto, jakie dane są wymagane we wniosku o wpis do ewidencji:

  • imię, nazwisko, PESEL, miejsce i data urodzenia oraz imiona rodziców;
  • adres zamieszkania oraz adres otwieranego gabinetu lekarskiego;
  • pełna nazwa zakładanej praktyki (która musi zawierać imię i nazwisko lekarza) i nazwa skrócona;
  • dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lekarza;
  • data rozpoczęcia działalności;
  • kod Polskiej Klasyfikacji Działalności, który ma za zadanie informować o rodzaju działalności wykonywanej przez przedsiębiorcę. Kod PKD odpowiadający indywidualnej praktyce lekarskiej to 86.21.Z.

Kolejny krok to uzyskanie REGON-u. co obecnie jest zautomatyzowane dla działalności jednoosobowych przy złożeniu wniosku do CEIDG. Jest on nadawany w wojewódzkim urzędzie statystycznym, do którego musimy się zwrócić w ciągu 14 dni od zarejestrowania działalności gospodarczej.

Obowiązkowe przy prowadzeniu indywidualnej praktyki lekarskiej jest posiadanie kasy fiskalnej online oraz wdrożenie zasad ochrony danych medycznych. Lekarz będzie potrzebował także pieczątki firmowej oraz firmowego rachunku bankowego. W dniu rozpoczęcia działalności musi mieć również założoną podatkową księgę przychodów i rozchodów, która jest niezbędna dla rozliczeń podatkowych. Pozostało jeszcze zgłoszenie aktualizacyjne do właściwego urzędu skarbowego (w terminie 30 dni od dnia rejestracji) oraz zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego we właściwym oddziale ZUS (w terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności).

Umów się na konsultację telefoniczną!
Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

Ważnym krokiem przy zakładaniu działalności jest wpisanie do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. To jawny, elektroniczny system rejestracji placówek leczniczych. Wpis do RPWDL można załatwić elektronicznie w urzędzie wojewódzkim, dzięki podpisowi Profilem Zaufanym lub kwalifikowanych podpisem elektronicznym.

Indywidualna praktyka lekarska – wymagania lokalowe

Załóżmy, że lekarz spełnia wszystkie powyższe wymagania i nie brak mu determinacji do podjęcia dalszych kroków. W następnej kolejności będzie musiał zmierzyć się z wyzwaniem znalezienia i urządzenia odpowiedniego lokalu – własnego lub wynajętego w zakładzie leczniczym.

Warto pamiętać, że niektóre usługi medyczne realizowane są w miejscu wezwania i wówczas przepisy lokalowe nie znajdują swojego zastosowania.

Przepisy zawierające wytyczne co do wyposażenia prywatnych gabinetów lekarskich znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.

Zawarte w nim postanowienia stanowią między innymi, że:

  • pomieszczenie, w którym wykonywana jest praktyka zawodowa, może znajdować się w lokalu mieszkalnym, pod warunkiem wyodrębnienia tego pomieszczenia od pomieszczeń innych użytkowników lokalu;
  • podłoga powinna być wykonana z materiału umożliwiającego jej mycie i dezynfekcję;
  • jeżeli w pomieszczeniu wykonywane są badania lub zabiegi, powinno ono zostać wyposażone w co najmniej jedną umywalkę z baterią z ciepłą i zimną wodą, dodatkowy zlew (jeśli do badań lub zabiegów używa się wielorazowych narzędzi) dozownik z mydłem w płynie, dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym, pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia i pojemnik na zużyte ręczniki;

Potrzebujesz pomocy w założeniu indywidualnej praktyki lekarskiej?

Ubezpieczenie praktyki lekarskiej

Nie wolno nam zapomnieć, że warunkiem prowadzenia prywatnej praktyki lekarskiej jest objęcie jej ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód będących następstwem udzielania świadczeń zdrowotnych albo niezgodnego z prawem zaniechania udzielania świadczeń zdrowotnych. Obowiązek ubezpieczeniowy powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym rozpoczęcie wykonywania działalności leczniczej.

Gospodarowanie odpadami medycznymi

Końcowym, lecz niezwykle ważnym punktem planowania nowopowstającego gabinetu lekarskiego jest przemyślenie kwestii utylizacji zakaźnych odpadów medycznych. Zgodnie z ustawą o odpadach powinny one zostać poddane termicznemu przekształceniu w spalarni odpadów niebezpiecznych. Istnieje również wyraźny zakaz unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i weterynaryjnych poza obszarem województwa, na którym zostały wytworzone.

Skontaktuj się z nami!

Administrator przywiązuje szczególną wagę do poszanowania prywatności osób fizycznych korzystających ze świadczonych przez niego usług, dlatego wprowadził niniejszą Politykę zawierającą informacje o przetwarzaniu przez niego danych osobowych.

Podstawą prawną Polityki jest RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).